Friday, October 9, 2009

Isfihi Ya Rabb

Muhammad al-Fateh demam lagi. Dia selalu demam. Ya Allah berilah kekuatan dan kesabaran kepadaku untuk merawatinya. Pagi ini kucuba menekuninya untuk makan ubat. Perkara yang paling dia tidak suka. Selalu timbul juga rasa baranku kerana liat sungguh dia nak makan ubat. Kalau tidak kena cara pasti dia muntahkan semula ubat itu. Tapi pagi ini kenapa ada satu perasaan yang halus lahir dari hatiku melihatnya. Dengan penuh kasih sayang aku menyuapinya dengan lembut sedikit demi sedikit ubat itu. Aku menyudunya sesudu demi sesudu 'talbinah' (kupanggil susu nabi pada anak-anakku) ke mulutnya sambil memandang mata kecilnya yang sayu. Aku memandikannya setelah sekian lama tidak kumandikan semenjak dia sudah bersekolah. Kasihan Muhammad. Terasa kurangnya aku membelainya lantaran adik-adiknya yang terlalu rapat, tahun demi tahun dia melihat kesibukannya umi menyambut kelahiran adik-adik barunya.

Muhammad Al-Fateh, anak sulungku, lahir sembilan tahun yang lalu. Tanda pertama cinta sejatiku. Yang sangat lembut hatinya.... Yang sangat mudah menjaganya sewaktu bayi sehingga membesar. Yang sering bersama sang umi ini ketika suka dan duka. Yang sayang dengan adik-adiknya. Yang sangat mempertahankan adik-adiknya dari di 'ambil orang'. Paling risau kalau tetamu datang. Takut adik kena ambil. Lucu sungguh. Yang rapat dengan abahnya. Tapi hari ini abah tiada, nun jauh di Kedah dan akan terus ke Bagan Pinang. Kalau abah ada abah la yang tidak tidur malam menjerlum kepala dan badan Muhammad dengan air sejuk. Umi sibuk melayani baby dan adik-adik yang lain.

Ya Allah sembuhkan Muhammad. Kecintaanku. Kehadirannya pada ketika cintaku memuncak terhadap suamiku. Allah mengqabulkan doaku. Sebenarnya terlalu banyak Allah al-Mujib menjawab doaku.

Ya Allah sembuhkan Muhammad agar dia dapat meneruskan pengajiannya setelah 2 hari off. Agar dia kuat kembali menuturkan ayat-ayatMU. Maqbulkan impianku untuk melihat Muhammad al-Fateh al-Hafiz.

No comments: