Friday, September 11, 2009

Malam Sejuta Pesona



Malam yang mengujakan dan penuh misteri. Malam yang lebih hebat dari malam pertama pengantin. Mampukah kita berperasaan seperti itu dalam menanti kehadirannya dan merebutkannya. Bayangkan perasaan kita dan debaran ketika mahu menghadapi malam pertama seorang pengantin. Tentu bersemarak sejuta perasaan. Rasa bahagia, rasa cinta, rasa kasih, rasa rindu dan seribu lagi perasaan sehingga tidak mahu detik itu berlalu bukan... Namun ada satu malam yang sangat indah, Malah penuh berkat, penuh rahmat, penuh meriah, penuh keampunan dan lain-lain yang tidak terungkapkan.

Hanya mampu di katakan itulah dia Malam Sejuta Pesona.

Malam yang pasti mengintai kita dan orang-orang yang sedang fana dalam cinta bersama ramadhannya tentu ternanti-nanti dan tercari-cari bilakah akan muncul malam ini dan sudikah bertamu di taman hatinya ketika ia sedang tenggelam keasyikan sujudnya mendambakan cinta Ilahi.

Malam yang dijanjikan sebagai suatu malam yang dimuliakan oleh Allah melebihi malam-malam lainnya. Di antara kemuliaan malam tersebut adalah Allah mensifatinya dengn malam yang penuh keberkahan. Allah SWT berfirman :

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (3) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (4)
“Sesungguhnya Kami menurunkannya (Al Qur’an) pada suatu malam yang diberkahi. dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah.” (QS. Ad Dukhan [44] : 3-4).

Malam yang diberkahi, kerana turunnya al-Quran pada malam ini iaitulah lailatul Qadr. Allah Ta’ala berfirman,

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ 1
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan.” (QS. Al Qadar [97] : 1)

Malam yang dinamakan Allah dengan Lailatul Qadr. Makna Al Qadr ialah kemuliaan dan keagungan. Al-Qadr menurut keterangan Tafsir al-Qurthuby terhadap surat al-Qadr ialah :

Pertama: malam keputusan; atau malam penetapan. Dinamakan demikian kerana pada malam itu Allah Ta'ala menetapkan perintah-Nya yang Dia kehendaki, yang berupa kematian, ajal, rezki dan lainnya sampai malam al-qadr tahun berikutnya.
Kedua: maknanya adalah malam kemuliaan kerana keagungannya dan kemuliaannya, karena pada malam itu Allah Ta'ala menurunkan Kitab (al-Quran) yang memiliki kemuliaan, kepada Rasulullah SAW yang memiliki kemuliaan, kerana perbuatan-perbuatan ketaatan pada malam itu memiliki nilai yang agung dan pahala yang banyak, kerana pada malam itu para malaikat yang memiliki kemuliaan dan kepentingan turun ke bumi dan kerana pada malam itu Allah Ta'ala menurunkan kebaikan, berkah dan ampunan.
Ketiga: maknanya adalah malam yang sempit kerana pada malam itu bumi sesak dan sempit dengan para malaikat.

Malam yang diungkap Allah tentang keagungannya melalui pertanyaanNya pada ayat kedua dari surah al Qadr - "wama adraaka ma lailatul qadr".( Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu). Kata "wama adraaka" - litafkhimi sya'niha wa ta'dzimi qadriha" maksudnya adalah pertanyaan dalam bentuk pengagungan. Pemakaian kata ma daraaka dalam al Qur'an berkaitan dengan pertanyaan suatu objek yang menunjukkan perkara-perkara yang sangat hebat dan mempesonakan yang sulit dijangkau hakikatnya secara sempurna oleh alam fikir manusia.

Malam itu lebih baik dari seribu bulan (khairun min alfisyahrin). Firman Allah :

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
“Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan

Maksudnya adalah apabila kita beribadah di malam itu dengan ketaatan, solat, membaca al Qur'an, zikir, do'a dan lainnya sama ganjarannya dengan beribadah selama seribu bulan. Dan dapat di bezakan dengan bulan-bulan yang di dalamnya tidak ada lailatul Qadr. Ada sebuah Hadith Rasulullah SAW, beliau bersabda:"Barangsiapa yang melaksanakan lailatul Qadr dengan keimanan dan mengharap pahala Allah Swt, niscaya diampuni dosa-dosa yang telah lalu".

Malam yang penuh meriah kerana para malaikat yang selalu beribadah kepada Allah SWT siang dan malam akan turun bersama malaikat Jibril dengan membawa kebaikan, keberkahan, kemulian dan rahmat. Mereka turun dengan membawa semua perkara yang merupakan ketentuan dan takdir dari Allah SWT. Keberkahan dan kemuliaan yang dimaksud disebutkan dalam firmanNya :

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ((4
Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.

Yang dimaksud dengan urusan-urusan disini ialah segala perkara yang berhubungan dengan kehidupan makhluk seperti: hidup, mati, rezeki, untung baik, untung buruk dan sebagainya.

Malam yang turun para malaikat untuk melihat para hamba Allah SWT dalam menjalani segala bentuk ketaatan dan mendengar segala permintaan hamba yang ditujukan kepada Rabbnya.

Malam yang penuh kebajikan, rahmat sejak terbenam matahari sampai datangnya waktu fajar. Dalam kata lain, malam itu adalah malam kebaikan dan keselamatan seluruhnya, tak ada kejelekan didalamnya sampai terbit fajar. Di malam itu para malaikat termasuk malaikat Jibril mengucapkan salam kepada orang-orang beriman. Firman Allah :

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5(
Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.” (QS. Al Qadar : 5)

Malam yang menumpahkan curahan kepemurahan Allah kepada hamba-hambaNya yang taat beribadat kepada-Nya dengan menganugerahkan kepadanya pahala-pahala yang banyak, dibukanya seluruh pintu kebaikan, didekatkannya para kekasih Allah, didengarkannya permohonan dan dijawabnya segala doa dan pengampunan supaya dengannya dia akan dapat masuk syurga.

Malam yang menggambarkan dan menghamparkan kasih sayang Allah dan rahmatNya yang menyeluruh kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. ketika mana Rasulullah diperlihatkan kepadanya usia umat terdahulu, maka Baginda berasa usia umatnya terlalu pendek hingga tidak mungkin dapat mencapai amal seperti yang diraih oleh umat terdahulu yang usianya panjang. Lalu baginda bermohon kepada Allah memberikan peluang di mana umatnya supaya dapat beramal dengan yang nilainya sama dengan amalan umat sebelum mereka. Maka Allah pun menawarkan malam ini yang mempunyai nilaian pahala seribu bulan kepada Rasulullah, para sahabat malah kepada seluruh umat baginda s.a.w. Amal kebajikan seseorang hamba Allah pada malam itu adalah lebih baik daripada amal kebajikan selama seribu bulan atau 83 tahun empat bulan. Subhanallah.

Malam yang dirahsiakan kehadirannya tetapi pasti ada dalam celahan Ramadhan agar kita sentiasa berusaha beribadah pada setiap malam Ramadan tanpa menumpukan pada satu malam saja. Ini kerana setiap malam pada Ramadan memiliki hikmah dan rahsia tersendiri. Namun dalil yang paling kuat mengenai malam ini iaitu Lailatul Qadar adalah hadis daripada Aishah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
"Carilah sedaya-upaya kamu Lailatul Qadar itu pada sepuluh malam ganjil pada akhir Ramadan."

Malam yang penuh misteri namun Allah perlihatkan tanda-tandanya. Di antara tanda yang sempat terlihat pada masa Nabi s.a.w ialah ketika baginda bersujud di waktu Subuh di atas tanah, tanah itu dibasahi dengan air, ertinya bahawa pada malam itu turun hujan sehingga baginda sujud di atas tanah yang berair.

Malam yang tenang dan hening. Malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia merasakan ketenangan tersebut dan merasakan kelazatan dalam beribadah, yang tidak didapatkan pada hari-hari yang lain. pada malam itu juga malaikat Jibril akan menyelami orang yang beribadat pada malam itu dan secara tiba-tiba sang abid akan rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak.

Malam yang keadaannya tidak dingin dan tidak panas. Udara dan angin sekitar terasa damai. Siangnya pula memancarkan cahaya matahari yang warnanya pucat. Sebagaimana dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW bersabda :

لَيْلَةُ القَدَرِ لَيْلَةٌ سَمْحَةٌ طَلَقَةٌ لَا حَارَةً وَلَا بَارِدَةً تُصْبِحُ الشَمْسُ صَبِيْحَتُهَا ضَعِيْفَةٌ حَمْرَاء
“Lailatul qadar adalah malam yang penuh kelembutan, cerah, tidak begitu panas, juga tidak begitu dingin, pada pagi hari matahari bersinar lemah dan nampak kemerah-merahan.” (HR. Ath Thoyalisi. Haytsami mengatakan periwayatnya adalah tsiqoh /terpercaya;

Malam yang ditemui oleh seseorang dengan izin Allah, ia akan melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga keseluruhan ceruk yang gelap gelita.

Malam yang didengari oleh seseorang dengan izin Allah ucapan salam dan kata-kata yang lain daripada malaikat.

Malam yang terlihat oleh seseorang dengan izin Allah segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.

Malam yang doa permohonannya makbul.

Malam yang mesti kita gapai sejuta pesonanya !!!

Malam yang pada setiap saatnya hendaklah kita memperbanyak berbagai amalan ketaatan samada solat tarawih, membaca al-Quran, sedeqah, zikir berdoa dan lain-lain.

Malam yang 'Aisyah RA mengatakan mengenainya : "Kebiasaan Rasulullah SAW jika telah masuk sepuluh akhir Ramadhan, beliau menghidupkan malamnya, membangunkan isterinya, bersungguh-sungguh (beribadah) dan mengencangkan sarungnya (tidak menggauli isterinya)." (HR. Bukhari dan Muslim 1174).

Malam yang 'Aisyah juga pernah bertanya kepada Rasulullah SAW tentangnya : "Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat anda jika aku mengetahui waktu lailatul qadr, apa yang aku ucapkan di malam itu?" Beliau menjawab: "Ucapkanlah: Allaahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'annii (wahai Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau suka memaafkan, maka maafkanlah daku)." (HR. Ibnu Majah dan at-Tirmidzi dengan sanad yang shahih)

Malam yang menyebabkan Rasulullah SAW senantiasa bersungguh-sungguh dalam ibadah pada sepuluh malam terakhir, tidak seperti dua puluh malam pertama. Sebagaimana yang dikatakan oleh ‘Aisyah RA:

كَانَ رَسُولُ اللهِ يَجْتـَهِدُ فِي الْعَشْرِ اْلأَوَاخِرِ مَا لاَ يَجْتـَهِدُ فِي غَيْرِهِ رواه مسلم
“Adalah Rasulullah SAW bersungguh-sungguh dalam beribadah pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan hal yang tidak beliau lakukan pada malam yang lainnya.” (HR. Muslim).

Malam yang menyebabkan sahabat Rasulullah dan para salafus saleh juga memuliakan sepuluh malam terakhir ini serta bersungguh-sungguh di dalamnya dengan memperbanyak amal kebaikan.

Malam yang dianjurkan secara syar’i kepada seluruh kaum muslimin untuk mencontoh Rasulullah SAW dan para sahabatnya dalam menghidupkan malam-malam ini dengan beri’tikaf di masjid-masjid, solat, istighfar, membaca Al-Qur’an serta berbagai ibadah lainnya, agar mendapatkan kemenangan berupa ampunan dan pembebasan dari api Neraka.

Malam disunnahkan bagi seorang muslim untuk memperbanyak do’a pada detik-detik itu kerana do’a di waktu-waktu tersebut mustajab dan do’a yang diulang-ulang pada waktu tersebut adalah do’a yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah RA bahawasanya dia berkata: “Wahai Rasulullah, bagaimana jika saya mendapatkan lailatul qadr maka apa yang aku katakan?” Baginda bersabda: “Katakanlah:

اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
(Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampum, mencintai ampunan (maaf) maka ampunilah aku).” (HSR. Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Malam yang mesti kita rebut dengan bersungguh-sungguh dalam beribadah padanya kerana itu adalah kesempatan seumur hidup dan kesempatan itu tidak selalu ada. Seandainya seseorang beribadah kepada Allah selama lapan puluh tiga tahun lebih, maka lailatul qadr lebih baik dari itu, dan perkara tersebut merupakan keutamaan dan kurnia yang sangat besar. Kurnia apakah yang lebih besar dari itu. Sangatlah merugi orang yang tidak sempat mendapatkan pahala di waktu-waktu mulia dan musim-musim maghfirah disebabkan kelalaiannya dan ketidak seriusannya dalam beribadah.

Itulah Malam Sejuta Pesona yang mempesonakan orang-orang yang merindukannya lantas dia beribadah dan bertaqarrub kepada Allah SWT dengan penuh ketaatan dan khusyu', dengan penuh takut dan pengharapan lalu terpancar air mata taubat dan penyesalan, bangkit keazaman membersihkan hati demi ketakwaan. Ditegakkannya qiyam lail, dipanjangkan rantaian doa tulus, didendangkan zikrullah penuh kerinduan, dirayukan istighfar penuh ketundukan, ditinggalkan kesenangan dunia untuk I'tikaf di masjid. Sebolah-bolehnya dilakukan dengan penuh penyerahan jiwa bagai itulah persembahan dan bekalan terakhirnya untuk menuju malam pertama pertemuan hakiki yang Haqqul Yaqin dengan Penciptanya dan sebelum terpesonanya dia pada malam pertama di atas mahligai syurga. Allahu Akbar !

No comments: