Friday, September 11, 2009

Mengenang Ramadhan Di Jordan

Banyak sudah yang dilupai pada hari-hari yang berlalu. Namun aku cuba recall balik setelah 10 tahun aku meninggalkan dataran Syam yang penuh kenangan. Aku ingin mengenang hari-hari tersebut, mudah-mudahan ada perkara yang perlu ku muhasabah dalam diri. Hari-hari itu adalah kurniaan Allah pada kita sang hamba. Hari-hari yang perlu diperingati sehingga memunculkan jiwa hamba yang nampak dengan mata kepala dan mata hatinya tanda-tanda kebesaran Sang Pencipta lantas sang hamba tunduk syukur dan akur dengan ketentuanNya lalu bersabar.


وَذَڪِّرۡهُم بِأَيَّٮٰمِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّكُلِّ صَبَّارٍ۬ شَكُورٍ۬

Ingatkanlah mereka dengan Hari-hari Allah. Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur. (Ibrahim :5)


Kenanglah hari-hari itu. Hari, waktu, jam, saat, detik, pergiliran siang dan malam. Bukankah semua itu tanda-tanda kebesaran Allah. Kenanglah selagi ada hari untuk kita. Hanya ada di dunia ini sahaja. Di dunia sahaja ada hari, waktu dan ruang. Allah bebas dari masa dan ruang. Di akhirat nanti abadan abada. Kita di seru menghayati hari, bulan, tahun, detik saat kerana di sana terdapat tanda-tanda kebesaran Allah, malah mengingati hari-hari Allah adalah tanda hamba yang berakal dan bijak .


إِنَّ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّہَارِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) Ali Imran

Sepanjang hampir empat tahun di Jordan. Namun secebis kenangan amat manis untuk dicatat ialah ketika berlabuhnya ramadhan dan aku melayani tetamu ini di bumi anbiya, Urdun….Kam Asytaqqu… 3 kali ramadhan di kejauhan 3 kali itu juga musim syita’ menyelubungi, sejuk yang amat menggigit. Dan yang paling mengujakan salji turun. Kalau kat Irbid tahanlah... tapi kat Mafraq (gurun)....seperti kapas-kapas yang berterbangan.



Salji memutih di lihat di celah-celah bangunan sakan (asrama) di jamiahku Al al-Bayt, Mafraq.

Terawikh di pelbagai masjid. di masjid jamiah, Irbid berimamkan Ma’mun al-Hafiz yang begitu gemersik suaranya, ramai sangat orang, bising pulak tu, sehingga imam memberi amaran, hudu’, hudu’, jangan bising, kalau bising lagi aku akan panggil polis. Berderailah ketawa sidang jemaah sekalian. Pernah sesuatu ketika al-Hafiz Ma’mun membacakan ayat-ayat Allah dalam solat, kami sekalian makmum merasa sangat tersentuh, terdengar sedu sedan dan rintihan yang tulus ikhlas dari rasa kehambaan. Mataku turut mengalirkan manik-manik jernih yang hangat ke pipi. Solat bersambung dengan doa-doa yang sarat dengan pengharapan oleh sang imam, tangisan kedengaran bergemuruh di kiri kananku, depan dan belakangku dan aku juga tenggelam dalam kefanaan dan kekerdilan seorang hamba yang bersalut dosa yang tak terhitungkan, tiba-tiba kami terdengar suara jeritan dari bawah ( jemaah wanita di tingkat atas, lelaki di bawah) satu tangisan yang diselubungi ketakutan yang amat sangat.... syuftun nnaarr !!!!!, syuftun nnaarrr!!!!!. Aku rasa sang lelaki ini meluru dari sof belakang menuju ke imam. Subhanallah.... bagai Allah menyingkap hijab dari mata pandangan mata kepalanya... mungkin menzahirkan gambaran neraka pada sehingga secara sepontan dia menjerit, Aku nampak api (neraka), aku nampak api. Dia sangat ketakutan kedengarannya. Wallahu a’alam.

Sepuluh malam terakhir qiam di masjid ini dengan mak cik-makcik Arab yang hebat-hebat, ada kalangan mereka yang tidak tidur langsung, mereka solat dan tilawah dam tak kurang juga mengobrol, malah menyelimuti kami banat Malizie (anak2 Melayu)yang berkerikot tidur kesejukan. Kemudian kami sahur bersama-sama mereka. Dapat seorang sebungkus makanan yang berisi khubuz( roti), tamar dll yang diberikan oleh pihak masjid.

Terawikh di kg badwi yang mengkalutkan, surau tu kecil je, atas bukit sikit, kami naik tangga di lorong yang sempit. Dalamnya usang dan buruk, jemaah boleh dikira, tak ramai. Bayangkan satu rakaat hanya satu ayat(ketika imam membaca surah selepas Fatihah), seingat aku imam baca surah alam nasyrah sahaja sudah dapat menghabiskan 8 rakaat terawikh. Bismillahirrahmanirrahim, Alam masyrah laka sodrak, allahu akbar ---- terus ruku, kelam kabut kami habiskan fatihah, nak tergelak pun ada. Astaghfirullah. Itu lah kali pertama dan terakhir kami solat di situ. Kami hanya pergi bertiga. Aku, adikku yati dan Mim ( adik ipar yati). Cadangan Mim la ni. Kak Ica, nak ikut kami solat kat surau tu tak, orng kata imam baca surah pendek-pendek sangat. Ye ke, jom kita cuba tengok... Kami pun pergilah.

Tahun-tahun yang seterusnya aku menghabiskan ramadhan ku di kampusku sendiri Jamiah al-Bayt Mafraq. Yang memenuhkan masjid adalah anak-anak Malaysia juga. Tahun 1997, 12 hari awal Ramadhan, Allah mengkabulkan doaku untuk berintim dengan Ramadhan di Makkah dan Madinah. Aku pergi dengan adindaku Ahmad Saifuddin. Kami bermusafir dari Jordan ke dua daerah mulia ini melalui jalan darat selama 2 hari.

Dan banyak lagi peristiwa yang tak mampu ku ungkap dengan aturan huruf yang bisu ini. Semoga hari-hari yang penuh kenangan ini menjadikan aku orang yang sabar dan bersyukur juga mengambil pelajaran darinyadengan meningkatkan amalan serta memperbaikinya dalam rangka mencapai misi pengabdian ini . Biarlah kenangan-kenangan itu samada pahit, manis, bahagia dan derita itu tersimpan dalam hati. Aku ingin membenarkan kalamullah dalam bicaraNya :

وَذَڪِّرۡهُم بِأَيَّٮٰمِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّكُلِّ صَبَّارٍ۬ شَكُورٍ۬

Ingatkanlah mereka dengan Hari-hari Allah. Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur. (Ibrahim :5)

Allahumma Innaka Afuwwun Kareem. Tuhibbul afwa fa’fu anna.

Ya Allah Sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Maha Mulia. Engkau menyukai kemaafan, ampunilah kami.

No comments: