Friday, May 8, 2009

Bila Kurindu Ku Sebut NamaMU

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُون


Allah mempunyai asmaa-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.(QS. 7:180)Surah al-A'raf

Sejak mengikuti Training ESQ dua tahun yang lepas, aku semakin berminat nak mengenalNYA, lewat nama-namaNYA. Apa sahaja buku mengenai nama-namaNYA pasti aku beli. Aku sudah benar-benar jatuh cinta, aku semakin intim dengan nama-namaNYA,aku semakin tak mahu berpisah, sehari tak kusebut namaNya rindu bagai mengocak dan perasaan serba salah menruntun-runtun dalam jiwa. Namun kesibukan dengan alam rumahtanggaku kadang-kadang aku hanya menyentuh dan menyelak-nyelak sahaja helaian buku-buku itu sebagai melepas gianku.

Pesta buku baru-bari ini aku terjumpa tentangNYA lagi, hasil jambangan ustaz yang kukagumi sangat iaitulah Ibnul Qayyim al-Jauziyyah. Aku mula mengenali ustaz ini ketika aku menyambung pelajaranku untuk second degree di Jordan. Saban hari aku terjumpa jambangan-jambangannya di maktabah (perpustakaan) dalam pelbagai bentuk dan isu. Ilmunya bak lautan. Apa sahaja jambangannya pasti ku beli dan kupinjam dari maktabah. Walaupun aku akui aku tidak pernah membacanya sampai tamat. La Hawla wala quwwata illah billah. Ustaz yang sangat ku minati ini menegaskan bahawa "Ilmu tentang nama-nama Allah dan menghafalnya adalah sumber segala ilmu. Barangsiapa yang mampu menguasai nama-namaNya sebagaimana semestinya, bererti dia telah menguasai semua ilmu."

So, pagi-pagi lagi aku baca tentang ayat ini....ayat 180 dari surah al-A'raf. Apa kata Allah sendiri tentang nama-namaNYA sebelum aku tenggelam dengan penjelasan ustaz seterusnya. Allah menyatakan bahawa Dia mempunyai "asmaul husna" dan menyerukan agar hamba-hamba-Nya berdoa dan memuji-Nya dengan menyebut Asmul Husna itu, mudah-mudahan mereka terhindar jauh dari sifat-sifat yang buruk dan lepas dari neraka Jahanam.

Asma'ul Husna ertinya nama-nama Allah yang paling baik, paling luas dan paling dalam pengertiannya sebagaimana sabda Rasulullah saw.:

إن لله تسعة وتسعين إسما مائة غلا واحد من أحصاها دخل الجنة
Ertinya:
Sesungguhnya Allah swt. mempunyai sembilan puluh sembilan nama seratus kurang satu, barangsiapa menghafalnya masuklah dia ke surga.
(H.R Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

Jumlah sembilan puluh sembilan itu tidaklah bererti batas jumlah, sesungguhnya nama Allah itu tidaklah terbatas. Dalam Al-Quran nama Allah lebih dari jumlah angka tersebut. Nama-nama itu merupakan sifat dari zat Allah Yang Maha Esa, bukan zat Tuhan yang dikira oleh orang musyrikin. Ada riwayat dari Muqatil mengatakan bahwa seorang laki-laki berdoa sesudah solat dan mengucapkan, "Wahai Ar-Rahman (Yang Maha Penyayang)." Maka berkatalah sebahagian orang musyrikin, "Sesungguhnya Muhammad dan pengikutnya mengatakan bahawa mereka menyembah Tuhan Yang Maha Esa, tetapi mengapa laki-laki itu berdoa kepada dua Tuhan (Allah dan Ar-Rahman)." Maka kemudian turunlah ayat ini.

Ya Rabb, saksikanlah pagi ini..Aku hanya ingin menyampaikan ayat-ayatMU.

No comments: