Tuesday, May 12, 2009

Wahnan 'Ala Wahnin




Semalam mak telepon, ko kat mana ni cah. Kat umah, mane lagi mak kalau tak kat rumah? Inilah sejadahku....aku jawab sebegitu. Mak sebagaimana biasa akan memncarkan auranya dengan penuh semangat kepadaku, nasihat, tazkirah dan yel ESQnya. Mak menyambung lagi ”Semalam mak dapat anugerah Ibu Mithali di Muktamar DMPN Johor. Subhannallah. Hebatnya mak aku. Mak sambung lagi.. kat dewan semalam ramai muslimat ucap selamat hari ibu pada mak. Anak-anak aku tak de pun ucap. Aku terkelu namun sempat membalas, mak, bagi icah hari ibu adalah hari-hari. Pun begitu masih terkilan juga kerana tak ambil kisah perkara ni, walaupun aku sendiri mendapat banyak sms dari sahabat-sahabat ucap selamat hari ibu. Begitulah selalunya apabila bulan Mei menjelma.

Mak.... syukran, mak.... Jazakillahu khairan, mak... terima kasih, mak..... icah sayang mak. Terima kasih mak, melindungiku sepanjang di dalam kegelapan rahimmu, menangung wahnan ala wahnin semenjak kejadianku sehingga aku mampu berdikari dan sepanjang hidup memberi kehidupan buatku.

Ibu... sudah 10 tahun aku bergelar seorang ibu, sudah 7 nyawa yang ku kandung dan kulahirkan. Sesungguhnya detik-detik yang kulalui sebagai ibu mengajarkanku untuk melihat kebesaran Allah dalam diri. Wa fi anfusikum afala tubsiruun. Syukran Ya Allah kerana sudi menunjukkan kebesaranMu pada ciptaanMu melalui diri dan anak-anakku. Ya Alllah alangkah luasnya rahmatMu ketika aku melalui detik-detik mengandung, melahirkan dan membesarkannya, dalam keadaan sering ditinggalkan oleh suami tercinta. Suka, duka, bahagia dan derita sudah menjadi rencah kehidupanku. Kini apa yang sedang sarat di dadaku ialah muhasabah diriku sepanjang tempoh menjadi ibu yang Allah beri peluang padaku. Di manakah Allah akan meletakkan aku apabila semua yang dipertanggujawabkan sebagai seorang ibu samada aku lunaskan atau tidak. Apakah aku ibu sejati yang layak disyukuri pengorbanannya sebagai yang di iktiraf oleh al-Quran dalam surah Luqman ayat 31.

وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ بِوَٲلِدَيۡهِ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُ ۥ وَهۡنًا عَلَىٰ وَهۡنٍ۬ وَفِصَـٰلُهُ ۥ فِى عَامَيۡنِ أَنِ ٱشۡڪُرۡ لِى وَلِوَٲلِدَيۡكَ إِلَىَّ ٱلۡمَصِيرُ


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).


Anak-anakku, maafkan umi di atas kelemahan ini. Namun dengan kelemahan ini lihatlah di sebalik nama-nama kalian, ia menterjemahkan harapan besar umi, impian dan cita-cita umi agar kalian menjadi tokoh-tokoh dan serikandi di rumahku. Di rumah inilah umi menghamparkan sejadah kehidupan ini sebagai ibu bagi melahirkan hamba-hamba yang mengabdikan secara total kepada Allah Rabbul Jalil.

1. Muhammad al-Fateh Sang Penakluk Kota Konstantinople
2. Muhammad Farid al-Wajdiy Sang Professor Cendikiawan Ilmu Tafsir
3. Muhammad Hamzah Sang Penghulu Para Syahid
4. Muhammad al-Miqdad Tentera Berkuda Perang Badar
5. Muhammad Yahya Ayyash Sang Engineer Pemburu Syahid
6. Wajeehah Serikandi Sehebat Maryam Ibu Isa AS.
Al-Quran menceritakan bahawa Mariam akan melahirkan seorang anak yang hebat sifatnya (Nabi Isa yang wajeeh di dunia dan akhirat)
إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (آل عمران) 45
7. Ibrahim Adham Sang Abid Pemburu Cinta Ilahi


Satukan nama-nama kalian bersama pemilik sebenar nama-nama itu. Sematkan dalam jiwa ragamu..... Jadilah seperti mereka. Umi ingin sekali di samping Allah, dekat dengan Allah, di belakang Allah apabila hamba-hambanya diminta mensyukuri, agar umi layak disyukuri pada hari pertemuan dengan tuhan kita nanti. Allah berfirman :

أَنِ ٱشۡڪُرۡ لِى وَلِوَٲلِدَيۡكَ إِلَىَّ ٱلۡمَصِيرُ
bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu.


Ya Allah a’inni ‘ala zikrika wa syukrika.

Bantu daku Ya Allah sentiasa mengenangMU dan mensyukuriMU.

Syukur di kurnia ibu yang hebat, solehah dan mujahidah

Syukur menjadi seorang ibu malah boleh menjadi lebih hebat dari Khansa’. Muslimat zaman nabi yang menangis kerana tiada anak lelaki yang keempat untuk diwakafkan menjadi syahid di perbatasan jihad. Aku ada 6 orang mujahid. Subhanallah. Seorang puteri. Subhanaalah

فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan

Allah Musta’aan.

3 comments:

hood@sunny said...

Subhanallah masya allah~ bru jumpa blog cik icah..

seronok baca pengalaman org yg berkecimpung dlm dunia dakwah dan tarbiyah..

benar, ibu adalah murabbi pertamaku..
rumah adalah tarbiyah utamaku

uda linkkan cik icah to my blog eh?
nk xam2 final ni sempat lg merayau.. huhu

salam mujahadah dari barat perlembahan nil..

(6 mujahid tu x gaduh² ke cik icah gne pc ni post entry? :P)

TekimZone said...

Mohon maaf, Surat nya bukan Luqman ayat 31, tapi ayat 14> maaf hanya sekedar meluruskan

TekimZone said...

Mohon maaf, Surat nya bukan Luqman ayat 31, tapi ayat 14, maaf hanya sekedar meluruskan