Monday, July 20, 2009

Berapa Berat Badanmu?



Berapa berat badanmu? 50 kg? 80kg? 100? Sudah timbang badan hari ini? Adakah bertambah atau berkurang? He he he .....

Bukan.... Bukan.... Bukan, bukan itu yang aku maksudkan.

Aku inginkan berat/timbangan yang hakiki, yang Allah sebut dalam firmanNya :

وَٱلۡوَزۡنُ يَوۡمَٮِٕذٍ ٱلۡحَقُّ‌ۚ فَمَن ثَقُلَتۡ مَوَٲزِينُهُ ۥ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ وَمَنۡ خَفَّتۡ مَوَٲزِينُهُ ۥ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓاْ أَنفُسَہُم بِمَا كَانُواْ بِـَٔايَـٰتِنَا يَظۡلِمُونَ.

Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya. (8) Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami (dengan meletakkannya pada bukan tempatnya). (9) Surah al-Isra” 8-9.

Inilah berat kita yang hakiki. Apakah dia kebaikan kita yang memberatkan mizan(timbangan) itu dan apakah dia keburukan kita yang meringankan mizan itu.

Hari Isnin yang penuh ketenangan ini. Aku mahu mengira dan menimbang beratku yang hakiki. Ya Rabb, aku menangis, betapa menyusutnya beratku.

Berapa berat akhlak muliamu?

قال عنه صلى الله عليه واله وسلم ما من شيء أثقل في ميزان المؤمن يوم القيامة من حسن الخلق، وإن الله يبغض الفاحش البذيء

“Tidak ada yang lebih berat pada timbangan orang mukmin pada hari kiamat melainkan akhlak yang baik dan sesungguhnya Allah benci orang yang berperi laku dan berkata jahat (caci dan cela).” (Hadis riwayat al-Tirmizi)

Berapa berat kerja dakwahmu mengajak orang lain kepada kebaikan dan cinta Allah?

Tidakkah kau sering alunkan nasihat nabi SAW :

من دل على خير فله مثل أجر فاعله
Siapa yang mengajak kepada kebaikan maka baginya ganjaran yang sama dengan orang yang melakukannya

Berapa berat bacaanmu, tilawah dan tadabbur al-Quran?

Sedangkan engkau tahu bahawa al-Quran akan datang memberi syafaat kepadamu pada hari kiamat nanti.Nabi bersabda :

من قرأ حرفاً من كتاب الله فله حسنة والحسنة بعشر أمثالها، لا أقول { ألم } حرف، ولكن: ألف حرف، ولام حرف، وميم حرف عشر حسنات لكل حرف والله يضاعف لمن يشاء

Sesiapa yang membca satu huruf dari kitab Allah maka baginya satu kebaikan. Satu kebaikan menyamai 10.. Aku tidak mengatakan (alif lam mim) satu huruf, tapi alif satu huruf, lam satu huruf, dan mim satu huruf. 10 kebaikan setiap satu huruf. Allah menggandakan kebaikan bagi sesiapa yang dikehendakinya.

Berapa berat istigfarmu?


Berat berat zikirmu dan tasbihmu?

Berapa berat zikirmu yang ini :

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Berapa berat zikirmu yang ini :

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله
والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله

Mengapa tidak mahu bertasbih, memuji Penciptamu, sedanglan langit sentiasa bergegar (kerana memikul kehebatan Ilahi yang paling berat sekali). Sedangkan tidak ada sejengkal tempat pun di langit dimana malaikat-malaikatnya tidak sibuk dengan bertasbih dan memuji ALLAH dalam keadaan bersujud.

Allah SWT. berfirman :
تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَـٰوَٲتُ ٱلسَّبۡعُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِيہِنَّ‌ۚ وَإِن مِّن شَىۡءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ ِحَمۡدِهِۦ وَلَـٰكِن لَّا تَفۡقَهُونَ تَسۡبِيحَهُمۡ‌ۗ إِنَّهُ ۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورً۬ا

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Isra'- 44)

Kamu hafal tidak atau ingat tidak butir mutiara nabi SAW :

كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ ، ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ ، حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ : ( سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ) رواه البخاري (6682) ومسلم (2694

" Dua kalimah yang ringan pada lidah, berat dalam timbangan dan dicintai ALLAH swt ialah Subhanallah Wa Bihamdihi, Subhanallahil 'Azim."

Mari sayangku, Muhammad, Wajdiy, Hamzah, Miqdad. Ayyash , Wajeehah , Ibrahim kita hafaz hadith ini., kita beratkan timbangan kita.



كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ ، ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ ، حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ : ( سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ)

1 comment:

ummu hajjah said...

Salam Ummu Fateh...Terpesona baca post ini.Tetapi paling terpikat sebab akak juga Ummu dua Fateh...Fateh Hakeem dan Fateh Ikhwan. Teruskan menulis post2 yg menarik...