Wednesday, July 29, 2009

La Tahzan

Hari sabtu lepas kena ceramah motivasi untuk ajk halwa masjid Khairiyyah Sri Gombak. Walaupun diri ini adalah orang yang paling tak bermotivasi tapi tuntutan ummah kena lah kugagah juga. 2 hari siapkan power point (padahal simple2 je, banyak benda lagi yang kena dipelajari) agar aku dapat sebarkan Islam dengan cara yang indah dan membahagiakan. Tapi La Haula Wala quwataillah Billah, sebaik sahaja ajk masjid pasangkan LCD kat lap top aku..... Pppaaap. Satu dewan gelap. Black out. Laptop aku semacam mengeluarkan bau hangus.... lap top juga "mati" serta merta walaupun batery aku dah full kan. Ada litar pintas mungkin. Ya Allah, habislah modal ceramah aku pagi ni. Note pun aku tak buat hanya bergantung penuh note dalam laptop tu. Dah tu tak terpikir pulak nak save dalam pen drive. So , balik asal la, hanya guna air liur je la.... Namun Alhamdulillah dengan bantuan Allah dapat juga aku menyampaikan mesej suci pada hari itu pada mereka. Siap nangis-nangis lagi aku ketika menceritakan kisah Marwa al-Sharbini yang yang syahid di bunuh kerana mempertahankan hijabnya. Aku emosi betul ketika itu . Mungkin ruh jihad Marwa menyatu dengan semangatku pagi itu.

Apa-apa pun semua telah termaktub di Loh Mahfudz..... di pembukaan ceramah aku bacakan ayat 51 dari surah al-Taubah sebagai mengendurkan keteganganku.

قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا ڪَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَٮٰنَا‌ۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَڪَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
Katakanlah: Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.

Sedih juga dengan kemalangan ini, aku ni tak bekerja, tiada pendapatan, beli lap top dulu tu pun hasil jualan buku aku tu, ni dah rosak pula. Entah berapa la pula kena bayar utk diperbaiki tu. Tulis blog hari ni pun pinjam HP mini suami. Alahai kecil sangat , pening kepala. Badan jadi mengecil. Sakit Badan ni.

Sebenarnya saja je, menulis hari ni coz mahu sharing sesesuatu buah tangan atau air tangan dari adikku Diyanah yang kreatif and brilliant tu. Tangan dia tu memang sejuk, bila dia sentuh sesuatu akan menghasilkan sesuatu yang boleh mengocak sukma. Benda ni aku ambil dari blog dia la. Mudah-mudahn ia menjadi amal jariah dan kerja dakwahnya. Tajuknya La Tahzan, Jangan Bersedih. Mudah-mudah Allah mendatangkan laptop yang terbaik untukku. Aminn

No comments: